Dobry interfejs użytkownika

Zacznijmy od początku, ustalmy co określamy mianem interfejsu użytkownika? Jest to strefa, w której między użytkownikiem, a witryną zachodzi interakcja. Obecność interfejsów w dzisiejszym świecie jest nieodzownym elementem naszego funkcjonowania w cyfrowym świecie. Wszędzie natkniemy się na gorsze lub lepsze praktyki tworzenia UI. W tym artykule zajmiemy się poprawnymi praktykami projektowania interfejsów.

Co zyskasz dzięki dobremu interfejsowi?

Przyjazny użytkownikowi interfejs jest jednym z najważniejszych elementów projektowania witryny i aplikacji mobilnych oraz webowych. To jak powinien być zaprojektowany interfejs jest jednym z największych wyzwań dla web developera. Musi on sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego jaka grupa użytkowników będzie korzystać z portalu. Dobre zaprojektowanie tego elementu wpływa na przypływ użytkowników i ich utrzymanie. Im lepiej zaprojektujemy nasz interfejs, tym użytkownik chętniej ponownie wejdzie w interakcję z naszą stroną. Oczywiście najgorszą praktyką jest przeładowanie funkcjonalności oraz niekonsekwentne projektowanie graficzne. Wprowadza to użytkownika w frustracje wynikającą z nieintuicyjnej nawigacji po interfejsie, co przełoży często się na opuszczenie serwisu.

Jak uzyskać dobry interfejs?

W głównej mierze zadowalający efekt developer uzyska dzięki zaznajomieniu się z preferencjami swoich użytkowników. Tego jacy są jego stali i napływający użytkownicy. Możemy też wyróżnić kilka aspektów wpływających pozytywnie na końcowy efekt:

  • Intuicyjność – interfejs powinien być zrozumiały i nie zawierać np. elementów wskazujących, że są klikalne poprzez nadanie im animacji. Po wejściu z nimi w interakcję element ten powinien gdzieś przenieść użytkownika. To działa w obie strony, nie powinno się także tworzyć mało widocznych odnośników, które odnoszą się do potencjalnie ważnych dla użytkownika treści.
  • Nowości – dziś w projektowaniu stron internetowych jest wiele trendów graficznych i projektowych, ale przy tym wszystkim wielu developerów zapomina o tym, że jest to produkt skierowany przede wszystkim do człowieka. W skrócie stwórzmy bogaty i rozwinięty layout, ale pamiętając o tym do kogo go kierujemy.
  • Kolory i układ strony – tworząc layout witryny powinniśmy pamiętać, żeby najważniejsze informacje, które trzeba przekazać powinny być dostatecznie uwidocznione. Ważnym aspektem layoutu są także kolory, które nie powinny być zbyt jaskrawe, ale także powinny mieć zachowany kontrast.
  • Niedociągnięcia i niekonsekwencja – niewłaściwe w projektowaniu przez developera witryny jest traktowanie jej po macoszemu. Najlepszy efekt uzyskamy przy dostatecznej pracy nad danym elementem. Niekonsekwentne podchodzenie do wyglądu wprowadza użytkownika w błąd i frustracje
  • Detale – projektowanie interfejsu, z którym użytkownik chętnie ponownie wejdzie w interakcję to takie, w którym zadbano o każdy detal. To właśnie odróżnia w wielkiej liczbie przypadków słaby interfejs, od tego dobrego.
  • Rozmieszczenie – Wyłączenie pop-upów w prawym górnym rogu, logo po lewo u góry itp. Niepisany kodeks, który pozwala prościej odnaleźć się na witrynie.
  • Powszechność – jak mamy słuchawkę to dajemy tam telefon, a nie funkcje druku. W innym przypadku wprowadzimy niepotrzebnie użytkownika w błąd powodując frustrację.
  • Dostępność – odpowiednia wielkość elementów, tak by było czytelnie

Podsumowanie

Dobre praktyki i to jak prezentujemy treści musi być estetyczne i wydajne. Nie powodując zakłopotania u użytkownika zapewniamy mu godziwe doświadczenie z naszą witryną. To przekłada się na ostateczny wynik, czy nasza witryna będzie przyjazna dla użytkowników i uda się prowadzić ich do oczekiwanych przez nas akcji (konwersji).

Przykłady dobrego interfejsu:

https://www.virgin.com/

https://www.airbnb.pl/

https://boostedusa.com/

https://pitch.com/